Питання у методології дослідження
1. Категорії питань
Питання, включені в анкету, повинні окремо або разом надавати дані, необхідні для успішного досягнення цілей дослідження. Добре складена анкета також має низку категорій питань, кожна з яких складається з невеликої кількості пов’язаних питань, призначених для отримання інформації певного типу, що стосується теми дослідження.
- Соціально-демографічні елементи: розробити «резюме» респондента, ставлячи запитання про його стать, сімейний стан, вікову групу, професію та відповідну неконфіденційну особисту інформацію.
- Орієнтаційні елементи: ознайомити респондента з основними питаннями, що стосуються дослідження, а інколи перевірити рівень його знань з теми.
- Поведінкові питання: щоб виміряти ставлення, переконання, думки, мотиви та поведінку. Запитання щодо ставлення фіксують, як респонденти ставляться до чогось (їхню віру в щось), а запитання щодо думки фіксують те, що респонденти вважають істинним чи хибним.
- Змістові запитання: отримати дані про основну мету та зміст теми дослідження.
2. Кількість і зміст питань
Більшість дослідників схильні включати занадто багато запитань у свої анкети. Це часто виникає через неповний аналіз цілей дослідження. Тому дослідники повинні мати абсолютну чіткість щодо своїх дослідницьких цілей і пам’ятати про це на етапі планування та розробки, щоб усі пункти в анкеті були доречними та мали чітку мету. Чіткі, лаконічні та добре складені анкети зазвичай сприяють кращому відсотку відповідей учасників.
3. Структура та оформлення анкети
Це включає в себе визначення дослідником кількості, класифікації запитань і типів запитів. Необхідно враховувати справжню структуру та формат анкети та послідовність питань. Кілька рекомендацій тут полягають у тому, що дослідник повинен починати з порівнянних і впізнаваних «вступних» запитань, продовжувати «змістовувати» та проводити запитання та залишати наостанок індивідуальні, соціально-демографічні елементи, і формулювати їх обережно, щоб утриматися від образ.
4. Тип питань
Заслуговують на увагу такі основні моменти:
- Закриті запитання, які визначають діапазон відповідей учасника на запитання, краще підходять для анкет, оскільки вони легко піддаються кодуванню та аналізу.
- Питання повинні бути розроблені таким чином, щоб полегшити комп’ютерний аналіз, оскільки це дозволяє швидко обчислювати, статистичний аналіз і графічне представлення даних.
Залежно від потреб теми дослідження та діапазону даних, необхідних для повного охоплення цілей дослідження, типові формати запитань включають наступне:
- Відповіді з одним варіантом («так», «ні» або короткі відповіді)
- Відповіді з кількома варіантами (набори варіантів)
- Рейтингові запитання (наприклад, за шкалою Лайкерта)
- Рейтингові питання (ранжування набору варіантів)
5. Формулювання питань
Чітка відповідність повинна бути важливою метою всіх анкет. Дослідник повинен уникати формулювань, які створюють помилкове уявлення, передбачають схильність аналітика або є образливими. Нижче наведено кілька пропозицій щодо формулювання запитань.
D. Annan "A simple guide to research writing"